Hoe werkt een accu?

Hoe werkt een accu?

Een accu is een onmisbaar onderdeel van deze toepassingen. Misschien in eerste opzicht niet zo’n luxe-uitziend en aantrekkelijk product. Toch is het wel super belangrijk voor bijna iedere elektrische toepassing. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar u mobiele telefoon, deze doet ook niks zonder zijn accu. In ons geval produceren wij natuurlijk geen accu’s voor mobiele toestellen maar richten we ons meer op het grotere segment: de automotive markt. In dit artikel willen we u graag wat meer vertellen over hoe een accu nu precies werkt.

Opbouw van een accu

Het doel van een accu is om het elektrisch systeem van een bepaalde toepassing (auto, vrachtwagen, caravan, camper, boot etc.) te laten functioneren. De meeste gangbare type accu’s zijn 12 Volts-accu’s. Deze zijn opgebouwd uit zes achter elkaar gezette en tevens met elkaar verbonden accucellen. Elk van deze cellen levert ruim 2 VOLT. Daarnaast beschikt iedere cel over twee loodplaten (1 positieve en 1 negatieve plaat). Deze zijn verbonden met een plus- of min-pool. De negatieve plaat, die logischerwijs verbonden is aan de minpool, heeft een buitenlaag met een sponsachtige, loodhoudende stof. Bij positieve platen bestaat de stof echter uit looddioxide.

De positieve- en negatieve platen worden van elkaar gescheiden door een scheidingsplaat. In vaktermen noemen we dit ook we de separator. De cellen zijn vervolgens tot ongeveer 1 centimeter boven de plaat gevuld elektrolyt. Dit is een mengsel van zwavelzuur en zuiver (gedestilleerd water). Het werken van een accu betreft dus een chemisch proces. Zodra een accu wordt geplaatst in de bijpassende toepassing en wordt aangesloten op het elektrisch systeem, worden de plus-en minplaten met elkaar verbonden en geneert de accu stroom.

Chemische reactie

Het zwavelzuur uit het elektrolyt dringt door in de buitenlaag van de platen waardoor er een chemische reactie optreedt. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat het materiaal langzaam wordt omgezet in loodsulfaat. Deze chemische reactie realiseert elektriciteit. Op een gegeven moment bestaat het buitenste laagje van de platen geheel uit loodsulfaat, waardoor de accu uitgeput raakt, oftewel de chemische reactie houdt op en de accu is dan leeg.

Een accu is nodig om bijvoorbeeld uw motor te laten starten, maar ook om gebruik te kunnen maken van de voorzieningen in uw toepassing (licht, koelkast, radio etc.). De capaciteit van een accu wordt uitgedrukt in Ampére (AH) en wordt middels testresultaten vastgesteld. Een dynamo of acculader zorgt er vervolgens voor dat de accu weer geladen wordt zodat de accu later weer vol met stroom zit en weer klaar is om gebruikt te worden.

Share this post