Accessoire accu

ACCESSOIRE ACCU

In sommige voertuigen wordt naast de standaard uitrusting nog vele extra accessoires ingebouwd, denk hierbij aan een accessoire accu. Extra uitrusting kan bestaan uit bijvoorbeeld een stand kachel en laadklep in vrachtwagen, een state of the art geluidsinstallatie in personenauto’s of gehandicaptenvoorzieningen in bestelwagens. Het stroomverbruik is dan erg hoog, vooral bij uitgeschakelde motor. De startaccu, ontworpen voor het leveren van een hoge startstroom, wordt dan veel te diep ontladen en valt vervroegd uit. Dan kan een zogenaamde accessoire accu gemonteerd worden, bekend bij met name campers.

Het is een “deep cycle” accu, of semitractie accu in het Nederlands, die vooral geschikt is voor regelmatig diep ontladen zodat de startaccu alleen zijn primaire taak: starten, hoeft te doen. De capaciteit en constructie van de accu is hierop ook berekend. De accessoire accu wordt parallel aan de startaccu geschakeld

Als regel dienen elektrische accessoires die niet tot de standaarduitrusting behoren of die niet direct met het functioneren van het voertuig te maken hebben door de accu gevoed te worden. Door beide circuits te scheiden treedt nog een ander voordeel op: als de auto stilstaat en de accessoires niet gebruikt worden kan de accu apart met een externe lader geladen worden zonder dat bijvoorbeeld het alarmsysteem afgekoppeld wordt. Zo kan bij een beperkte dynamo capaciteit de 2e accu toch voldoende geladen worden. Het scheiden van beide circuits kan m.b.v. een scheidingsrelais en/of diodeblok.