Startstroom

STARTSTROOM

De startstroom, of beter gezegd de koudstartstroom, van een accu wordt bepaald door een aan een norm gekoppeld typenummer. Tegenwoordig wordt hiervoor in Europa het ETN systeem gebruikt. Daarnaast kennen we ook nog het oude DIN systeem. De Verenigde Staten maken tevens gebruik van SAE en Japan JIS.

Deze systemen definiëren hoe een test uitgevoerd moet worden. Daarnaast geven ze ook aan, aan welke voorwaarden de accu moet voldoen om het gewenste typenummer mét koudstartstroomindicatie te mogen dragen. Hieronder worden de systemen allemaal besproken:

  • DIN: het oude Europese systeem waarbij met name gekeken wordt naar het uithoudingsvermogen van de accu. Hierbij wordt de accu ingevroren tot -18°C en door een testkast ontladen: na 30 seconden moet de spanning > 9 Volt zijn en na 150 seconden > 6 Volt (De rode spanningscurve).
  • SAE: de Amerikaanse “bigger is better” tactiek. Hierbij is de totale ontlaadduur 30 seconden (-18°C) waarbij de spanning > 7,2 Volt moet zijn.
  • EN: een hybride tussen Europa en de VS waarbij de test opgedeeld is in 2 delen. 1) een hoogstroomontlading van 10 seconden met ICC (V > 7,5 V) gevolgd door een uithoudingsontlading met 0,6 x ICC (V > 6 Volt na 90 of 150 seconden afhankelijk van het type) (De blauwe spanningscurve).

voorbeeld: accutype 670.043.100; ICC = 1000 A en 0,6 x ICC = 600A

ISAE = 1,6 x IDIN en IEN = 1,66 x IDIN