Startaccu

STARTACCU

De primaire taak is het starten van een auto. Althans, dit was vroeger het geval. Tegenwoordig is het laten starten van een auto al lang niet meer het enige. Vroeger waren, naast de stroom van de startmotor en de ontsteking, alleen een radio, verlichting en ruitenwissers de enige gebruikers van de stroom van startaccu’s. De huidige auto’s en vrachtwagens worden tegenwoordig volgebouwd met elektrische snufjes. De accu’s worden hierdoor steeds zwaarder belast.

Kenmerken

  • veel dunne platen voor een groot oppervlak. Hierdoor hebben ze een lage stroomdichtheid (A x cm²)
  • dunne separatie met een zeer lage elektrische weerstand
  • beperkt bestand tegen diep cycleren. Dit komt doordat ze constructieafhankelijk zijn
  • een 9 cijferig ETN nummer

Naast de klassieke accu’s zijn er ook nog de zogenaamde Heavy Duty– en Super Heavy Duty startaccu’s. Bij deze types zijn de constructie en materialen aangepast op het zwaardere gebruik en trillingsbestendigheid. Een overtreffend alternatief zijn de grote semi-tractieaccu’s van Centurion Battery. Door de toepassing van speciale separatie zijn deze ook goed inzetbaar als startaccu’s. Ze hebben een uitstekend koudstartvermogen en zijn tevens diep cyclisch inzetbaar.

Startaccu pluspunten

  • Radiaal, gegoten roosters
  • High performance PE envelopseparatie
  • Robuuste Super Heavy Duty constructie
  • Verhoogde koudstart prestaties
external