Hoe social is de automotive branche?

Hoe social is de automotive branche?

Zelf ben je waarschijnlijk wel bewust van het feit dat social media nog maar amper weg is te denken uit onze samenleving. Social media zorgt ervoor dat de brug tussen consument en bedrijf of bekend persoon en fan een stuk kleiner wordt gemaakt. Het maakt mensen/bedrijven toegankelijk. Natuurlijk, het ene bedrijf maakt actiever gebruik van social media dan het ander en ook het verschil per branche is aanzienlijk. Maar hoe reageren bedrijven binnen de automotive branche eigenlijk op deze onvermijdelijke trend?

Automotive en social media

Greenberry, een digitaal marketingbureau, heeft een onderzoek gedaan naar het social media gebruik binnen de automotive branche. Zij registreerde 354000 keer het woord auto in berichten op social media. 22% van deze berichten noemt ook een bepaalde merknaam. De berichten zijn zowel positief- als negatief. Verder variëren de onderwerpen van autoproblemen tot het onderweg zijn, het onderhoud en tevredenheid van autoaankoop. Je kunt hieruit concluderen dat mensen wel degelijk veel bezig zijn met hun auto, ook online.

Dichter bij de doelgroep

Zoals eerder gezegd zorgt social media ervoor dat je als bedrijf zijnde, dichter bij de doelgroep kunt staan. Hierdoor is het gemakkelijker om het gesprek aan te gaan met de consument en deze op een effectieve manier, snel op weg te helpen. Andersom wordt het voor de consument ook makkelijker om een bedrijf te benaderen en problemen snel op te lossen. Een nadeel is wel dat, met de tussenkomst van een beeldscherm, het voor mensen makkelijker wordt om zich te uiten wanneer men niet tevreden is. En dit komt lang niet altijd vriendelijk over. Zacht uitgedrukt.

Kwaliteit boven kwantiteit

Social media moet dus, zowel door consument als bedrijf, op een goede manier worden ingezet. Voor bedrijven is het belangrijk dat kwaliteit boven kwantiteit staat. Tienduizenden volgers is harstikke leuk natuurlijk, maar of je er uiteindelijk daadwerkelijk iets aan hebt is maar de vraag. Ook is het belangrijk als bedrijf zijnde dat je duidelijk maakt wat je wil bereiken met social media. Is dit puur uit marketingoverwegingen? Of vind je het daadwerkelijk belangrijk om duurzame klantrelaties op deze media op te bouwen en het gesprek met je klanten aan te gaan.

Belangrijke social media

Ik durf gerust te zeggen dat het adverteren op het web, langzamerhand belangrijker wordt dan het bouwen van mooie showrooms en werkplaats. Maar welke media zijn dan nu zo belangrijk?

Website

Ieder autobedrijf dat zichzelf professioneel durft te noemen, moet op zijn minst een goed werkende website hebben. Deze website moet er niet alleen modern uit zien, maar hij moet ook werken op overige mobiele apparaten. Een website is handig om consumenten in een keer je productassortiment te tonen, maar ook het informeren van de consument over jouw bedrijf en de keuzes die je maakt, wordt steeds belangrijker. Autobedrijven (dealers etc.) lijken dit onderhand wel te snappen, maar auto accessoire bedrijven hebben hier nog een grote slag te slaan.

Facebook

Facebook is een van de belangrijkste platforms om contact te houden met je klanten. Ook kun je redelijk goedkoop ontzettend gericht adverteren (iets wat veel mensen niet weten). Op de bedrijfsfacebook pagina deel je o.a. belangrijke marktupdates, productinnovaties of kondig je nieuwe campagnes aan. Vooral de kwaliteit van de foto’s is hier zeer belangrijk en het summiere gebruik van tekst.

Youtube

De Enzo Knol binnen de autobranche moet nog uitgevonden worden, waardoor er genoeg ruimte voor verbetering te behalen valt. Door het grote succes van veel influencers is ook youtube een steeds onmisbaarder medium aan het worden. Niet alleen voor de verkoop van je producten is het belangrijk, ook is het perfect om aan je consument te laten zien dat je moeite steekt in het vinden van creatieve oplossingen/manieren om ze kennis te laten maken met je bedrijf. Doe je dit op een slimme en leuke manier, is dit een gigantisch medium dat kan zorgen voor veel kijkers in een korte tijd.

Instagram

Tegenwoordig deelt bijna iedereen bepaalde kiekjes uit zijn of haar leven op instagram. Het allerbelangrijkste van social media en dus ook instagram, is dat je het persoonlijk maakt. Instagram posts die een bepaald product promoten of die heel duidelijk commercieel van aard zijn, zullen nooit een groot succes opleveren op social media. Onderschat dus never nooit je doelgroep, zij zullen je namelijk altijd doorhebben.

Conclusie

De automotivebranche is goed bezig met de ontwikkeling binnen de zogenoemde wereld van de social media. Als je onze branche vergelijkt met andere branches binnen ons land heeft de automotive natuurlijk nog wel een lange weg te gaan. Vooral het bewustzijn, wat betreft de impact van social media, moet bij veel bedrijven binnen onze branche nog groeien. Hierdoor is onze markt momenteel niet transparant en niet duidelijk genoeg. Automotive bedrijven moeten snappen, of in sommige gevallen accepteren, dat openheid en transparantie een must wordt binnen onze bedrijfsvoering.

Deel dit bericht