De toekomst van elektrisch rijden
Je hebt vast wel eens gehoord over de Tesla. De super-de-luxe uitziende wagen waarmee je kunt elektrisch rijden herkennen we steeds vaker binnen ons personenwagenpark. Een prachtige auto, welke rustig rijdt, laag in gebruikskosten zit en die ook nog eens wordt gesubsidieerd vanuit de staat. Dit heeft vooral te maken met het idee dat elektrische- of hybride auto’s zorgen voor schone lucht en door de hoogte van de fiscale bijtelling voor zakelijke rijders. Klinkt goed toch?
Toenemende populariteit
Het lijkt steeds populairder te worden. Dit is mede dankzij het overheidsbeleid dat de aankoop van auto’s met een lagere CO-2 uitstoot stimuleert door een lagere bpm en een nultarief voor wegenbelasting. Zo wil Brabant ervoor proberen te zorgen dat er 200.000 elektrische voertuigen rondrijden in hun provincie voor 2020. Een nobel streven noemen we dat.
Daarnaast zetten autofabrikanten, in navolging van het succes van Tesla, gigantisch in op de productie van dit soort auto’s. Toch schuilt er achter deze façade van de ideale toekomst voor ons personenwagenpark een andere werkelijkheid.
Je moet namelijk een aantal kenmerken/eigenschappen bezitten wil een elektrische auto geschikt zijn voor jou:
Wees planmatig zeer sterk
Bij elektrisch rijden heb je namelijk te maken met een actieradius. Dit is de hoeveelheid kilometers die je nog kunt rijden voordat je stil komt te staan naast de weg. Laadpalen zijn er nog veel minder dan er benzinetankstations zijn, waardoor je reis heel zorgvuldig van paal tot paal moet worden gepland. Topgear omschreef het in hun artikel als volgt: ‘’Cru gezegd is EV-rijden dé manier om welke vorm van automobiele spontaniteit dan ook rigoureus uit je leven te verbannen’’.
Je vindt het geen probleem om een hoge aanschafprijs te betalen
Dit is een feit: elektrische wagens zoals de Tesla model S of BMW i3, zijn nu eenmaal niet goedkoop. Dit komt voornamelijk door de dure Lithium accu’s (ook wel Li-Ion accu genoemd) die in deze auto’s worden verwerkt. Er zijn namelijk zoveel verschillende technologieën en daarbij is er een enorm gebrek aan geschiktheid van de Li-Ion accu. Deze laatste is in sommige gevallen zelfs gevaarlijk, hierover in een andere blog meer. Tot slot zijn nikkel, cadmium en lithium accu’s zeer moeilijk te recyclen en dus slecht voor het milieu.
Conclusie
In de toekomst kunnen we natuurlijk nooit kijken en waarschijnlijk kunnen we op de lange termijn niet om dit gigantische fenomeen heen. Wat wij wel kunnen en willen doen is mensen informeren over zulk soort trends binnen de auto- en accubranche. We willen bewustzijn creëren over het feit dat prachtige plaatjes en mooie verkooppraatjes lang niet altijd de garantie bieden tot succes. Zo zitten er ook verschillende risicoaspecten aan elektrisch rijden. Deze worden in een latere blogpost een keer behandeld. Hetzelfde geldt voor een zeer belangrijk onderdeel van de elektrische auto: namelijk de lithium accu.